Wózki widłowe, a właściwie wózki jezdne wbrew pozorom nie są aż tak podobne do samochodów osobowych. Poza różnicami w konstrukcji samego układu napędowego warto wiedzieć, że interwały wymiany opon w wózkach jezdnych nie są zależne od zużycia bieżnika. A właściwie to od czego?
Inne niż w samochodach
Mało kto wie, że wymiana opon w pojazdach zwanych przez wiele osób wózkami widłowymi nie rządzi się takimi samymi prawami, jak w samochodach osobowych, dostawczych czy ciężarowych. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku nadzór nad ogumieniem w wózku jezdnym ma inspektor UDT, sprawdzający okresowo stan techniczny pojazdu. W wózkach widłowych stosowane są dwa rodzaje opon – pneumatyczne, wypełnione sprężonym powietrzem niezwykle podobne konstrukcyjnie do opon znanych z samochodów oraz opony superelastyczne, wykonane w całości z gumy, charakteryzujące się znacznie wyższą wytrzymałością na zużycie oraz brakiem możliwości przebicia. Co ważne, posiadają one linię J60 wyznaczającą górną granicę zużycia. Jest to niezwykle przydatna cecha tego rodzaju opon.
Sprawdź wskaźnik graniczny bieżnika
Inspektor UDT, kontrolujący stan techniczny wózka jezdniowego i wydający pozwolenie na użycie maszyny do pracy sprawdza, czy na oponie pojazdu nie ma widocznych uszkodzeń typu rozwarstwienia, wybrzuszenia, pęknięcia czy przecięcia. Na ogumieniu wózka widłowego znajdziemy specjalne znaczniki, które określają maksymalne zużycie danej opony. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku wózek jezdniowy nie może zostać dopuszczony do pracy, jeśli jest „wyposażony w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm oraz w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę”.
Oznaczenia na oponach w wózkach jezdnych
Również oznaczenia w przypadku opon do wózków widłowych różnią się od tych, które znamy z samochodów. Skrót Quick oznacza, że ogumienie przeznaczone jest do tak zwanego szybkiego montażu. SRS z kolei to zwiększona amortyzacja opony. R, tak samo jak w przypadku opon z osobówek oznacza, że jest ona radialna, a PR symbolizuje liczbę przekładek. Widząc napis Elcon powinniśmy wiedzieć, że opona może być używana w warunkach niebezpiecznych (zagrożenie pożarem lub wybuchem), a napis Non Marking oznacza, że wózek widłowy z tym rodzajem opon nie porysuje posadzki po którym się porusza, czyli jest idealny do wykorzystywania w magazynach zamkniętych z betonową podłogą.
Warto wymieniać opony w wózkach jezdniowych chociażby ze względu na bezpieczeństwo pracowników oraz nasze. Zużyte, nienadające się do użytku opony to również strata pieniędzy w przypadku niewydania zgody na dalszą eksploatację. Wózek, który stoi w garażu to wózek niezarabiający na siebie. Nowe opony to również większa przyczepność w trudnych warunkach atmosferycznych oraz wyższy komfort operatora.