W ostatnich latach RODO stało się bardzo głośnym i jednym z najważniejszych tematów, wpływającym nie tylko na środowisko biznesowe, ale na życie praktycznie każdego przeciętnego obywatela. Niestety wiele osób wciąż nie do końca wie, czym jest RODO i w jaki sposób odnosi się ono do naszego życia codziennego, nie mówiąc już o jego wpływie na rzeczywistość, w jakiej żyjemy. RODO to skrót od Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, na które składa się szereg przepisów określających to, jak przedsiębiorca może postępować z wrażliwymi danymi konsumenta i zapewniających klientowi bezpieczeństwo prywatnych informacji.
Administracja i przepływ danych
Rozporządzenie RODO zakłada, że każda firma lub przedsiębiorstwo mające kontakt z klientami oraz ich danymi musi zwrócić szczególną uwagę na ich bezpieczeństwo oraz zadbać o ich prywatność, stosując się do określonych wytycznych. Do obowiązków podmiotów przedsiębiorczych należy powołanie Inspektora Ochrony Danych, który zajmuje się przepływem wrażliwych informacji przez firmę, informowanie klientów o każdorazowych przypadkach wycieku danych, odkrytych naruszeniach i nadużyciach oraz dokumentowanie procesu przetwarzania danych. W razie niepewności, możemy skorzystać z usług kancelarii prawnej. W przypadku RODO również konsument otrzymuje wiele praw, między innymi prawo do wglądu w bazę danych, eksportowania swoich danych do innego podmiotu, ewentualnych poprawek w spisie danych osobowych oraz usunięcia swoich danych z bazy.
Jak wygląda RODO w praktyce?
Oczywiście w praktyce nie wszystkie podpunkty są spełnione stricte książkowo, jednakże każda firma adaptuje je indywidualnie w zależności od charakteru przesiębiorstwa. RODO wiąże się przede wszystkim z zabezpieczeniem komputerów firmowych oraz urządzeń mobilnych w firmie przed potencjalnymi zagrożeniami, jakimi jest kradzież danych. Właśnie dlatego każdy pracownik koniecznie musi przejść szkolenie związane ze złożonością haseł oraz procedurami ochrony danych. Dodatkowo firma musi funkcjonować na legalnych oprogramowaniach. Dane wpływające do firmy muszą być też szyfrowane, dlatego w praktyce wykorzystuje się specjalistyczne serwery szyfrowane. Przedsiębiorstwo musi zadbać również o odpowiednią dokumentację oraz o to, by na życzenie klienta można było całkowicie usunąć informacje o nim z bazy.
Konsekwencje nieprzestrzegania RODO
Wprowadzając RODO do przedsiębiorstwa warto mieć świadomość konsekwencji, jakie niesie za sobą jego nieprzestrzeganie. Za naruszenie praw konsumenta firma może zapłacić do dziesięciu milionów euro w przypadku niespełnienia obowiązku informacyjnego oraz nawet do 20 milionów euro, jeśli w czasie procesu przepływu danych zostaną naruszone podstawowe zasady związane z ochroną danych osobowych. Kwoty te przekładają się również kolejno na dwa procent całkowitego rocznego obrotu w pierwszym przypadku oraz na cztery procent całkowitego rocznego obrotu w drugim.