Wózki ułatwiające pracę w sklepach i magazynach, przeznaczone do ładowania, wyładowywania i przenoszenia towarów, mogą być zasilane różnymi paliwami. To przede wszystkim paliwa ciekłe (benzyna, olej napędowy), gazowe (LPG, CNG) oraz prąd elektryczny. Sprawdzamy wady i zalety każdego z nich.
Paliwa ciekłe
Maszyny wykorzystujące silniki spalinowe, które zasilane są paliwami typu benzyna lub olej napędowe, są zdecydowanie najpopularniejsze w dużych magazynach. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że na jednym tankowaniu mogą pracować nawet kilka dni przez pełne osiem godzin pracy. Natomiast gdy paliwo zacznie się kończyć, napełnienie baku trwa zaledwie kilkadziesiąt sekund, maksymalnie kilka minut i wózek widłowy jest od razu gotowy do pracy. Niestety nie wszystko jest takie kolorowe, ponieważ pojazdy spalinowe emitują niekorzystne związki do atmosfery. Dlatego w przypadku magazynu zamkniętego, gdzie pracować mają takie maszyny, konieczny jest bardzo wydajny system wentylacji.
Paliwa gazowe
Innym sposobem zasilania wózków spalinowych w paliwo, jest wykorzystanie w tym celu gazu. Dominują tu instalacje LPG, czyli takie same jak w samochodach. Czasami, w przypadku większych i cięższych maszyn, stosuje się CNG, czyli skroplony gaz ziemny. De facto w zbiorniku gaz znajduje się w fazie ciekłej, jednak jest to osiągane dzięki temu, że znajduje się pod dużym ciśnieniem. Butle muszą posiadać grube ścianki, tak by były w stanie się temu ciśnieniu przeciwstawić. Dlatego paliwo gazowe dobrze sprawdza się do tych rodzajów wózków, które przenoszą ciężkie towary i podnoszą je na duże wysokości. Butle stanowią bowiem swoistą przeciwwagę. Wszystkie rodzaje wózków, w których stosuje się te i inne paliwa, można znaleźć na tej stronie: https://wdx.pl/wozki-widlowe/
Napęd elektryczny
W ostatnich latach bardzo popularne stały się wózki widłowe elektryczne. Zasilane są one za pomocą wbudowanych akumulatorów, które każdej nocy ładowane są z gniazdka elektrycznego. Dzięki temu rano, gdy pracownicy przyjdą do magazynu, sprzęt jest w pełni naładowany i gotowy do pracy. Niewątpliwą zaletą takiego napędu jest fakt, że wózek nie emituje żadnych spalin. Nie ma ryzyka zatrucia się, nawet jeśli nie będzie dobrej wentylacji w hali magazynowej. Co więcej, takimi wózkami można wjeżdżać też bez problemu do sklepów, by dokładać towar nawet w momencie, gdy sklep jest otwarty. Wózek elektryczny jest cichy, nie emituje głośnego hałasu, tak jak jego spalinowe odpowiedniki. Niemniej wadą może być to, że czas ładowania to nawet kilka godzin, a ilość energii nie jest wystarczająca, by maszyna mogła pracować bez przerwy tak długo, jak ma to miejsce w przypadku wózków spalinowych.
Podsumowując, w użyciu mamy bardzo wiele różnych rodzajów wózków widłowych. Mogą być one zasilane benzyną, ropą, gazem LPG, skroplonym gazem ziemnym (CNG), a także energią elektryczną. Każdy rodzaj znajdzie zastosowanie w innych okolicznościach i nada się do określonych zadań. Najczęściej na terenie jednego zakładu, magazynu bądź sklepu, mamy dostęp do wózków różnego typu.