Banki coraz chętniej korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych – m.in. automatyczna ocena ryzyka podjęcia współpracy, digitalizacja procesów i inteligentne algorytmy. Pozwala im to skutecznie eliminować problemy, takie jak identyfikacja oszustów wśród potencjalnych klientów.
Dzięki takim rozwiązaniom w czasach bankowości cyfrowej liczba nielegalnych operacji zmaleje. Coraz częściej są ujawniane kolejne afery o światowej skali. Przykładem jest niedawna sprawa dotycząca banków skandynawskich. Cyfrowy sposób na oszustów może ukrócić takie działania i łamanie prawa – nowoczesny system pozwalający zautomatyzować bankom wiele elementów podczas sprawdzania klienta oferuje m.in. ITMAGINATION. Praca z ich systemem może okazać się skutecznym sposobem na potencjalnych oszustów i pozwoli na dokładne monitorowanie transakcji.
Nielegalne operacje finansowe klientów a konsekwencje dla banków
Jednym z obowiązków banków jest ocena ryzyka współpracy z klientem oraz kontrahentem, a także bieżące kontrolowanie dokonywanych przez nich transakcji. Celem jest namierzanie i zapobieganie potencjalnym nielegalnym operacjom finansowym, np. omijania płacenia podatków, praniu brudnych pieniędzy, finansowania przestępczości. AML, czyli ten obszar zarządzania ryzykiem, warto usprawniać, gdyż konsekwencje niewywiązania się z tego obowiązku mogą być bardzo poważne.
Biorąc pod uwagę ostatnie 10 lat, niedopatrzenia te kosztowały banki na całym świecie aż około 26 mld dolarów – według danych Fenergo. W 2018 roku wyszła na jaw do tej pory największa w Europie afera związania z praniem brudnych pieniędzy – dotyczyła aż ponad 230 mld dolarów. Problem jest zatem poważny i wymaga działania mającego na celu zabezpieczenie banku przed tak poważnymi stratami finansowymi oraz utratą reputacji i zaufania klientów.
Jak najlepiej poznać potencjalnego klienta?
Aby się przed tym obronić, instytucje finansowe starają się jak najlepiej poznać potencjalnego klienta. Banki są prawnie zobligowane do identyfikowania każdego klienta indywidualnego, wykorzystując dane osobiste, np. imię, nazwisko, PESEL, seria i numer dokumentu osobistego, obywatelstwo, adres zamieszkania. Wykorzystują również dane firmowe – formy organizacyjnej, NIP-u, adresu siedziby, ustalenie struktury własności itd. Ponadto bank przekazuje informacje o transakcjach powyżej 15 tys. euro i powiadamia konkretne służby o wszelkich sygnałach budzących niepokój i podejrzenia o popełnieniu przestępstwa.
Obecnie rejestracja danych czy otwieranie rachunku w banku coraz częściej odbywa się cyfrowo. Z punktu widzenia zarządzania ryzykiem w ten sposób ocena wiarygodności potencjalnego klienta jest bardziej skuteczna.
Cyfrowy sposób na oszustów
Dla instytucji finansowych jest to skuteczne zabezpieczenie, dlatego warto wdrażać w nich takie systemy oferowane m.in. przez ITMAGINATION. Praca w tym systemie umożliwia bankom automatyzować kluczowe elementy, korzystając z technologii OCR oraz skanerów QR kodów i kodów paskowych. Wykorzystywane są informacje automatycznie pobrane z rejestrów publicznych, CEIDG i KRS, list sankcyjnych, list osób na ważnych stanowiskach, biur informacji gospodarczej, bazy dokumentów zastrzeżonych i źródeł wewnętrznych banku.