W wielu polskich firmach istnieje wymóg noszenia odzieży roboczej. Jest to podyktowane zarówno dobrem pracownika, jak i firmy którą reprezentuje. Jej nadrzędnym zadaniem jest ochrona przed zabrudzeniem noszonego przez pracownika ubrania. Ze względu na duży wybór odzieży roboczej, która łączy w sobie funkcjonalność oraz estetyczny wygląd, pracodawcy coraz częściej umieszczają na niej logo swojej firmy, dzięki czemu odzież ta staje się również produktem marketingowym. Do odzieży roboczej zalicza się zarówno kombinezony, jak i wybrane element garderoby. Zarówno czapka, jak i koszulka czy fartuch również uznawane są za odzież roboczą.
Zalety odzieży roboczej
Odzież robocza posiada wiele zalet. Najważniejszą spośród nich jest ochrona prywatnego odzienia pracowników firmy. Na rynku dostępnych są setki modeli odzieży roboczej, których wygląd dostosowany jest do poszczególnych branży. Cechuje je wysoka jakość wykonania, a także przewiewny, odporny na uszkodzenia mechaniczne materiał, który pozwala skórze oddychać. Liczne kieszenie sprzyjają przechowywaniu niezbędnych narzędzi, potrzebnych do wykonania pracy. Dodatkowo, odzież robocza umożliwia zunifikowanie wyglądu zespołu. Jednolity, schludny ubiór pozytywnie wpływa na postrzeganie marki. Dodatkowa powierzchnia reklamowa, to oszczędność dla pracodawców. Poczucie jedności zbudowane jednakowym ubiorem sprzyja budowaniu więzi między pracownikami. Jest to widoczne zarówno pośród pracowników produkcji, jak i linii lotniczych czy pracowników kawiarni. Każda odzież robocza powinna posiadać szczegółową instrukcję konserwacji. To dzięki niej pracownicy dowiedzą się, w jaki sposób prać, a także przechowywać powierzony komplet ubrań. Odzież robocza często wzmocniona jest specjalnymi wypełniaczami, które dodatkowo chronią przed uszkodzeniem ciało. Dzięki czemu przejmują niektóre funkcje odzieży ochronnej.
Wady odzieży roboczej
W zależności od wybranego modelu ceny odzieży roboczej mogą się znacząco różnić i wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za komplet dla jednej osoby. W związku z tym, iż każdy pracownik musi posiadać odzienie na zmianę, decydując się na zaopatrzenie w nią jednego pracownika należy zakupić dwa komplety, co podwaja koszty. Wydając pieniądze warto zakupić odzież wykonaną z wytrzymałych materiałów. Tania z pewnością nie przetrwa próby czasu. Pracodawcy udostępniając odzież roboczą swoim pracownikom podpisują warunki użytkowania, gdzie w wypadku zniszczenia mienia pracodawcy, pracownik ponosi od kilkudziesięciu do stu procent kosztów odkupienia nowej. Nie każdy z pracowników godzi się na takie warunki, gdyż wypadki w pracy są normom, a odpowiedzialność materialna za drogi komplet zakupiony przez przełożonego godzi bezpośrednio w zatrudnioną osobę.
Dziś każdy pracodawca dba nie tylko o jakość swoich usług i produktów, ale inwestuje w wygląd pracowników. Wie, jak ważne jest budowanie jedności. Pracodawcy, którzy inwestują w ubrania robocze swoich pracowników, są lepiej rozpoznawalni na rynku. Jest to szczególnie ważne w przypadku sieci handlowych, którzy zatrudniają rzesze a także pracowników wykonujących prace remontowe.